29 липня 2010 року в Чернігові в рамках виконання програми міжнародного співробітництва USAID відбувся «круглий стіл» на тему: «Закон України «Про акціонерні товариства»: проблеми впровадження», організований Чернігівським територіальним управлінням державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, благодійною організацією «Центр комерційного права» (Київ). Цей захід зібрав 80 представників акціонерних товариств з 495 зареєстрованих в Чернігівській області. Проблема, що розглядалися на «круглому столі», пов’язана з набуттям 30 квітня 2009 року чинності Закону України «Про акціонерні товариства» та припинення з 1 травня 2011 року дії Закону України «Про господарчі товариства» в частині, що стосується акціонерних товариств. Новий закон, проголосований 17 вересня 2008 року 358 депутатами (ПР – 161, БЮТ – 145, НУ-НС – 6, КПУ – 27, БЛ – 20), під час короткотривалої «дружби» Партії регіонів і БЮТ проти Президента України В. Ющенка, на думку більшості учасників засідання, створив низку проблем і питань у діяльності акціонерних товариств. Відповідно до згаданого закону усі відкриті акціонерні товариства (ВАТ) і закриті акціонерні товариства (ЗАТ), створені під час «ваучерної» приватизації, повинні до 29 жовтня 2010 року перевести свої акції у бездокументарну форму, а до 29 квітня 2011 року набути статусу або публічного акціонерного товариства (ПАТ) або, якщо кількість акціонерів у них буде менше 100, приватного акціонерного товариства (ПрАТ). Якщо ж кількість акціонерів буде менше 10, то таке акціонерне товариство може бути реорганізовано у товариство з обмеженою відповідальністю. Зміна статусу акціонерного товариства вимагає, крім переведення акцій у бездокументарну форму, ще й проведення загальних зборів акціонерів, переоформлення усіх установчих і регуляторних документів, отримання нових ліценцій і дозволів, перереєстрації майна тощо, а також створює низку проблем, в т.ч. при отриманні кредитів, та вимагає значних додаткових фінансових витрат. Тому й не дивно, що станом на 1 липня цього року в Чернігівській області перехід на бездокументарну форму здійснили тільки 14 ВАТ і 19 ЗАТ та лише 120 акціонерних товариств оголосили про проведення загальних зборів акціонерів для розгляду цього питання. Статусу ПАТ в області набули 5 акціонерних товариств, а ПрАТ – три. До речі, в Україні з 17 тисяч акціонерних товариств вже 2200 набули нового статусу. Це головним чином банківські установи та державні корпорації. Безумовно, головна мета цього закону – встановлення поліпшення умов ведення бізнесу, залучення інвестицій та захист прав акціонерів. У той же час ніхто й не заперечує, що введення його в дію поховає останні ілюзії на дивіденди або продаж акцій, отриманих під час «ваучерної» приватизації громадянами України. Цей «кидок» українців за масштабами можна порівняти тільки з втратою заощаджень в ощадбанку після розвалу СРСР. Уявіть собі, що за цим законом витрати на утримання у зберігача особових рахунків з акціями ПАТів і ПрАТів покладається на самих акціонерів (до цього оплату ведення реєстру акціонерів здійснювали самі акціонерні товариства). Ці витрати для більшості українських громадян є непідйомними. Таким чином, Закон України «Про акціонерні товариства» треба розглядати як один з перших непопулярних кроків з реформування економіки України. З іншого боку, як стверджують посадовці, що брали участь у «круглому столі», відкладати введення закону в дію не можна. Останні три роки Україна по рейтингу щодо умов ведення бізнесу займає 182-184 місце серед 190 країн світу. З колишніх республік СРСР позаду нас тільки Киргизстан. У той же час Грузія займає 11-те місце, країни Прибалтики входять до першої тридцятки. Посадовці сподіваються, що справу може поліпшити прийнятий першому читанні 6 липня цього року Верховною Радою України (практично без обговорення!) проект закону № 6216 про внесення змін до Закону України «Про акціонерні товариства» (щодо вдосконалення механізму діяльності). Однак на відміну від самого закону, ці зміни підтримали тільки 260 нардепів з правлячої коаліції. Виникає низка питань. Чому така масштабна реформа акціонерних товариств, які виробляють 75% внутрішнього валового продукту, а також безпосередньо зачіпає інтереси біля 11 мільйонів акціонерів, фактично ніяк не висвітлюється у засобах масової інформації? Чому тільки завдяки фінансової підтримки з боку американського народу відбулося перше обговорення цієї проблеми на Чернігівщині? Чому досі невідомо про те, чи входить проведення цієї реформи у плани уряду Януковича-Азарова? До речі, депутатська група Української народної партії у Верховній Раді України відмовилася голосувати за прийняття Закону України «Про акціонерні товариства». Сергій Соломаха заступник голови Чернігівської обласної організації Української народної партії
|